<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d29838799\x26blogName\x3d%C2%A4+Salih-N+Blogger+%C2%A4\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://putrahero.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://putrahero.blogspot.com/\x26vt\x3d8596779185385265688', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
¤ Salih-N Blogger ¤


Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us



Wednesday, July 26, 2006

Hari ni spt biasa bukak cc dan customer agak ramai..alhamdulillah..kt bawah tu..putra ade amik brita dr http://utusan.com.my ttg Allahyarham Hani Mohsin Hanafi baru2 ni meninggal dunia...kesian ek..tak sangka sungguh..baru 2-3 hari ni nengok die mengacarakan roda impian...mmg tak sangka la..nk buat cemana kn..Allah s.w.t lebih sygkn die..Walaubagaimana pun kita semua kena redha dgn berita ni....bersama-sama kita sedekah Surah Al-Fatihah kpd allahyarham semoga rohnya dicucuri rahmat...Al-Fatihah

Bismillah Ar-Rahman Ar-Raheem
Al-hamdu lillahi Rabb il-'alamin
Ar-Rahman Ar-Raheem
Maliki yawmi-d-Din
Iyya-ka na'budu wa iyya-ka nasta'in
Ihdina-sirat al-mustaqim
Sirat al-ladhina an'amta 'alai-him
Ghair il-Maghdubi 'alai-him wa la-d-dallin


Nak dibuat story...ptg ni terasa bosan tul la...so kita enjoy...(eh..silap2..terikut2 lak dialog siri tv PUTERI...khekehekehekeh)..so..da xde keje..putra gi buat kuih POPIA...terer tu tak la..tp bole thn..sebb pe..putra memang minat betul memasak..hehehe.Kat bawah ni putra akan crite kn secara ringkas resepi sendiri cara menyediakan POPIA...check it out~


Memula tu kita kena sediakan bhn² spt :
1. Semangkuk Isi daging ayam (ikut korang nak inti ape popia tu...)
2. Sepeket sayur campur (dlm paket warna warni kaler die)
3. 2 biji Bawang besar (dihiris nipis²)
4. Sepeket Kulit Popia (ikut saiz kecil atau besar)
5. Minyak masak,garam,aji-nomoto,lada sulah)
6. 2 biji telur ayam (sbg pelekat kulit popia)


Cara menyediakan POPIA:
1. Isi ayam tu dan bawang besar tadi kita hiriskan kecil² atau halus² sampai habis.
2. Panaskan kuali anda dengan api sederhana,kemudian masukkan minyak masak tp jgn banyak sangat secukup untuk gorengan bhn².
3. Bila minyak da agak panas,masukkan hirisan bawang besar itu td dan goreng sehingga keluar bau wangi die...(chewahh..mcm chef la plak..hehe)lepas tu masukkan hirisan daging ayam tadi..kemudian gaulkan.
4.Bila isi daging ayam td da agak² masak(selalunya berwarna putih)masukkan sayuran campur ke dalam dan gaulkan.(tambah air sikit jika kering)tutup kuali tersebut dan biarkan selama 3 minit.
5. Selepas itu,masukkan secukup rasa garam,aji-nomoto dan lada sulah kemudian gaul sehingga sebati.Bila da agak sebati angkat inti ayam ini ke pinggan.(sejukkan)
6. Bukak kulit popia satu persatu kemudian letakkan secukup muat inti ayam tu tadi dan gulung perlahan-lahan..sebelum gulungan terakhir letak sedikit telur dengan menggunakan sudu (telur di dlm mangkuk)supaya gulungan itu tidak terbuka.Buat la sampai mana tahap kerajinan korang...hehe Putra rekod buat 50gulungan seorang dlm masa 30minit.
7.Bila da habis gulung kesemua, gorengkan popia tersebut ke dlm minyak yang agak panas sehingga kekuningan.Angkat dan hidangkan bersama sos cili.....

Tapikan kalau ikut pendapat putra sendiri...kalau yg memasak tu kan tangan pompuan lg...sedapkan...

Posted by Miracle Mary Kay :: 3:24 AM :: 0 comments

Post / Read Comments

---------------oOo---------------